C vitamini hangi besinlerde bulunur? C vitaminin faydaları nelerdir?

C vitamini hangi besinlerde bulunur? C vitaminin faydaları nelerdir?

C Vitamininin faydalı olduğunu çoğumuz biliyoruz! Peki portakaldan daha fazla C Vitamini içeren gıdalar hangileri biliyor musunuz? Sizler için C vitamini eksikliği, faydaları, günlük alınması gereken miktarlarla ilgili bir yazı hazırladık.

Askorbik asit olarak da bilinen C vitamini, vücudun çalışmasını sağlayan temel bir vitamindir ve sağlık için hayati önem taşır. Gıdalarda ve besin takviyelerinde bulunur. Kolajen sentezi, yaraların iyileşmesi ve kıkırdak, kemik ve dişlerin onarımı ve bakımı dahil olmak üzere birçok biyolojik fonksiyona yardımcı olur. C vitamini aynı zamanda bir antioksidandır, yani genetik düzeyde hücrelere zarar veren serbest radikalleri etkisiz hale getirir.

C vitamini, geçmişte iskorbüt hastalığı ve C vitamini eksikliği ile ilişkili diğer hastalıkları önlemek veya tedavi etmek için kullanılmıştır. Bugün, yaygın olarak soğuk algınlığına karşı doğal bir savunma olarak bilinmektedir. 

C vitamininin faydaları nelerdir?

  • Hücrelerin korunmasına ve sağlıklı kalmasına yardımcı olur.
  • Sağlıklı cilt, kan damarları, kemikler ve kıkırdağın korunmasını sağlar.
  • Yara iyileşmesine yardımcı olur.
  • Beyaz kan hücrelerinin aktivitesini uyararak vücudun bağışıklık sistemine dahil olur.
  • Kalp damar hastalıklarına, göz hastalıklarına ve hatta cilt kırışıklıklarına karşı koruma sağlar.

Nezle, soğuk algınlığı durumunda ise, ağızdan C vitamini takviyeleri almak soğuk algınlığını engellemez. Bununla birlikte, düzenli olarak C vitamini takviyesi alan bireylerde soğuk algınlığı görüldüğünde, hastalığın daha kısa süre devam ettiği ve hastalığın seyri boyunca ortaya çıkan semptomların daha az şiddetli olduğunu gösteren bazı kanıtlar vardır. Ancak soğuk algınlığı başladıktan sonra C vitamini takviyesine başlamak bu tür hastalıklara karşı bir fayda sağlamamaktadır.

C vitamini kaynakları nelerdir?

Meyve ve sebzelerde, özellikle turunçgillerde bulunur.

  • Portakal, mandalina, greyfurt, kivi, kavun, ananas, çilek ve daha birçok taze meyve,
  • Limon
  • Kırmızı ve yeşil biber
  • Domates,
  • Çilekler
  • Kuş üzümü
  • Brokoli, Brüksel lahanası, karnabahar
  • Ispanak, roka,maydanoz,marul gibi yeşillikler
  • Patates C vitamininin önemli kaynakları arasında yer alır.

Günlük ne kadar C vitaminine ihtiyacım var?

19-64 yaş arası yetişkinlerin günde 40 mg C vitaminine ihtiyacı vardır. İhtiyacınız olan tüm C vitaminini günlük beslenmenizden alabilmelisiniz. C vitamini vücutta depolanamaz, bu nedenle her gün beslenmenizde C vitamini gerekir.

Çok fazla C vitamini alırsam ne olur?

Çok miktarda (günde 1.000 mg'dan fazla) C vitamini almak şunlara neden olabilir:

  • Karın ağrısı
  • İshal
  • Şişkinlik

C vitamini eksikliğinde ne olur?

C vitamini eksikliği çok nadir görülse de, bir ay veya daha uzun süre günde meyve ve sebzeden kısıtlanmış bir beslenme, sigara içmek veya uzun süre dumana maruz kalmak ve uyuşturucu ve alkol bağımlılığı durumlarda görülebilmektedir. 

  • Ciddi C vitamini eksikliğininin neden olduğu İskorbüt, bağ dokularını zayıflatan kolajen kaybından kaynaklanan semptomları gösterir:
    - Kırık kan damarlarından kanama ve morarmadan kaynaklanan cilt lekeleri
    - Diş etlerinde şişme veya kanama ve sonunda diş kaybı
    - Saç kaybı
    - Deri yaralarının gecikmiş iyileşmesi
  • Yorgunluk, halsizlik
  • Hem olmayan demirin emiliminin azalmasına bağlı demir eksikliği anemisi

C Vitamini Hakkında bunları biliyor musunuz?

C Vitamini, yapraklı yeşillikler gibi bitki besinlerinde bulunan demir türü olan hem olmayan demirin emilimini artırır. Küçük bir bardak% 100 meyve suyu içmek veya yemeklerle birlikte C vitamini açısından zengin yiyecekler dahil etmek demir emilimini artırmaya yardımcı olabilir. C vitamini, yüksek ısıda pişirme ve uzun süre pişirme gibi durumlarda kaybolabilir. En yüksek olgunlukta çiğ yenen yiyecekler en fazla C vitamini içerir.

 

 

İlgili Haberler
En Yeniler