Muzun besin değeri ve sağlığa faydaları

Muzun besin değeri ve sağlığa faydaları

Muz dünya çapında oldukça popüler bir meyvedir. Bu kadar popüler olmasının birden çok nedeni vardır. Ekonomik olması, doğal koruyucu kabuğa sahip olması ve kendi porsiyon boyutlarında olması bu nedenlerden bazılarıdır.

Muzun Sağlığa Faydaları

Muz, insanın doğal beslenmesinde ana kalori kaynaklarından birisi olarak kabul edilir. Bununla beraber muzlar, içerdikleri yüksek karotenoid seviyeleri nedeniyle bazı çeşit diyabet, kalp hastalığı ve kanser hastalığı riskinin azalmasında rol oynar.

İçerisinde bulunan flavonoidler ve fenolik içeren lutein (göz vitaimini) , kuersetin, beta-karoten ve alfa-karoten gibi antioksidanlar bağışıklık sistemini güçlendirmekler beraber, vücutta bulunan radikallerle de mücadele eder. Bu antioksidanlar, anemi (kansızlık) ve koroner arter (kalp hastalığı) hastalıkları riskini düşürmeye de yardımcı olabilir. Muz meyvesinin içinde bulunan C6 ve B6 vitaminleri ise enfeksiyonla mücadele de oldukça etkilidir.

100 gram muz bünyesinde 358 miligram Potasyum ihtiva eder. Potasyum minerali, inme ve koroner kalp hastalığı riskini düşürür, kan basıncını düzenler. Muz meyvesi, bağırsak sağlığının korunması için tüketilebilecek mükemmel bir besindir. Muz meyvesinin içinde ayrıyeten şunlar da bulunur:

Magnezyum: Kas kasılmasını ve gevşemesini, kalp ritmini ve beyin fonksiyonunu düzenler. Yüksek magnezyum alımı ayrıca aritmi, kalp yetmezliği ve hipertansiyon riskini azaltmaya yardımcı olabilir.

Manganez: Karbonhidrat, amino asit ve kolesterol metabolizmasında etkin bir şekilde rol oynar. Ayrıca metabolik süreçlerde ihtiyaç duyulan enzimlerin sentezini de tetikler.

Folat: Amino asit sentezi ve vitamin metabolizması için gereklidir. Hamilelikte, büyüme ve gelişmeyi kolaylaştırır.

Muzun Genel Karakteristiği

  1. Karbonhidratlar, lif, potasyum, A, C ve E vitaminlerinden oluşur.
  2. Yumuşak bir meyvedir ve olgunlaştığı sürece oldukça sindirilebilir. Bu, potasyumdaki zenginliği ile birlikte ülser gibi çeşitli gastrointestinal (sindirim sistemi) hastalıkları için de etkin olarak rol oynar.
  3. Muzda bulunan potasyum, sağladığı enerji ile birleştiğinde krampları önlemeye yardımcı olur ve fiziksel aktiviteden sonra yenilenmesi için ideal bir meyve olmasını sağlar.
  4. İçinde bulundurduğu düşük miktardaki sodyum minareli sayesinde yüksek tansiyon riskini de önlemiş olur.
  5. Sıkılaştırıcı etkisi tanenlerin varlığından kaynaklanmaktadır, bu nedenle ishal durumlarında yaygın olarak kullanılmaktadır.
  6. Muz, besin olarak tüketilmesinin yanı sıra insan cildi için de oldukça faydalıdır. 15 dakika uygulandığı sürece muz maskesi cildimizi rahatlatmamıza yardımcı olacaktır.

Muzun Besin Değerleri

  • Kalori: 89
  • Toplam yağ: 0,33 g
  • Kolesterol: 0 mg
  • Sodyum: 1 mg
  • Toplam karbonhidrat: 22,8 g
  • Diyet lifi: 2,6 g
  • Protein: 1,09 g
  • A vitamini: 3 µg
  • C vitamini: 8,7 mg
  • Kalsiyum: 5 mg
  • Potasyum: 358 mg

Bu verileri 100 gr muz için hazırlanmıştır.

Muz İle İlgili Yapılan Bilimsel Çalışamlar

2003 yılında Gıda ve Beslenme Bülteninde yayınlanan bir akademik çalışma, A vitamini ve karotenoidler açısından zengin olan muzun, diyabet, kardiyovasküler(kalp hastalıkları) hastalık ve diğer kanser türleri gibi kronik hastalık riskinizi azaltmaya yardımcı olma potansiyeline sahip olduğunu rapor etti.

Muzun sağlık yararlarının daha net bir kanıtı 1998 yılında yapılan bir çalışmada ortaya çıktı. Yüksek seviyelerde potasyum, magnezyum, kalsiyum ve lif içeren gıdaların (örneğin muz gibi) erkeklerde felç riskini azalttığı rapor edildi.

İyi Muz Nasıl Seçilir, Muz Seçimi Nasıl Yapılmalıdır?

Muzlar, ne kadar olgun olduklarına bağlı olarak farklı boyutlarda, renklerde ve şekillerde olabilir, bu nedenle en iyisini seçmek zor olabilir. Zevkinize uygun doğru muzu seçmenizi sağlamak için takip edebileceğiniz bazı ipuçları var.

Muzun rengini kontrol edin: Canlı sarı renge sahip muzları seçin. Onları hemen yemeyi planlıyorsanız, uçlarında çok az yeşil olan veya hiç olmayan demetleri seçin. Muzların üzerinde bulunan kahverengi lekeler, olgunlaştığını ve tatlı bir tada sahip olduğunu göstermektedir. Eğer hemen yemeyecek ve bekletecekseniz, rengi daha çok yeşilimsi olanları tercih etmeniz gerekecektir.

Çürük muzları almayın: Muzların üzerinde bulunan kahverengi lekeler olgunlaştığını gösterse bile fazla derecede kahverengileşmiş olması o muzun çürük olduğunu gösterir.

Gri tonlu muzları almayın: Muzların grimsi bir renge sahip olması, onların olgunlaşmadan önce çeşitli kimyasal olaylara maruz kaldığının göstergesidir. Dondurulmuş ya da ısıtılmış olabilir. Bu kimyasal işlemler de doku ve tat kaybında değişiklikler meydana getirebileceği gibi, besin değerleri olarak da farklılık gösterebilir.

Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.